ТРАДИЦІЙНІ (СТАНДАРТНІ) КЛАСИФІКАЦІЇ
Типи уроків за І. Соболєвим
(*Соболєв І.І. Типи уроків і засоби активізації викладання літератури в школі. – К.: Рад. школа, 1963)
- урок-лекція (з необхідним в кінці або в середині його закріпленням);
- урок-розповідь (розповідь-бесіда, розповідь-висновки);
- урок учнівських читань (доповіді реферати учнів, усний твір);
- урок вивчення тексту художнього твору (коментоване читання, виразне читання, самостійні роботи, усний переказ);
- урок самостійної роботи учнів над підручником, хрестоматією, іншими друкованими джерелами;
- урок складання планів (колективне складання планів, індивідуальне складання тощо);
- урок письмової роботи (навчальної, тренувальної, контрольної, з наступним аналізом);
- урок з використанням ТЗН або ілюстративно-живописних (навчальних фільмів, діафільмів, грамзапису, літ плакатів, картин, малюнків);
- урок повторення або закріплення шляхом індивідуального опитування з обов’язковим рецензуванням учнівських відповідей (письмово та усно), письмового та усного фронтального опитування, взаємного опитування (учня учнем), виконання вправ;
- урок-бесіда за творами, рекомендованими для позакласного читання;
- урок-диспут;
- урок-екскурсія.
Типи уроків за М.І. Кудряшовим
(*Кудряшев Н.И. Взаимосвязь методов обучения на уроках литературы. – М.: Просвещение, 1981. – С. 168-182)
Принцип класифікації – за домінуючою дидактичною метою.
- Урок вивчення художніх творів:
- урок художнього сприйняття твору;
- урок поглибленої роботи над текстом твору;
- урок, який узагальнює роботу над твором.
- Урок вивчення теорії та історії літератури:
- урок формування теоретико-літературних понять;
- урок засвоєння наукових, літературно-критичних статей;
- урок вивчення біографії письменника;
- урок за історико-літературним матеріалом;
- урок узагальнення, опитування, повторення.
- Урок розвитку мовлення:
- урок усних робіт;
- урок творчих робіт, складених на основі життєвих вражень та на літературні теми;
- урок написання твору;
- урок аналізу творчих робіт.
Типи уроків за В.Я. Неділько
(*методичний лист Неділько В.Я. Сучасний урок літератури. – К., 1978)
- урок вивчення нового матеріалу;
- урок-повторення, закріплення та узагальнення знань;
- урок-бесіда з позакласним читанням;
- урок написання твору.
Типи уроків за Б.І. Степанишиним
- Степанишин Борис. Вивчення української літератури в школі. Методичний посібник для вчителя. — К., РВЦ «Проза» , 1995.— 255 с.)
- урок сприймання художнього твору;
- урок поглибленої роботи над великим за обсягом епічним твором;
- урок підготовки до творчої роботи;
- урок написання творчих робіт
- урок аналізу творчих робіт;
- урок узагальнюючої роботи;
- урок вивчення особи письменника;
- комбінований урок;
- урок-диспут;
- урок-семінар;
- кіноурок.
Типи уроків за Є.А. Пасічником
- Методика викладання української літератури в середніх навчальних закладах».— К., «Ленвіт» , 2000)
Принцип класифікації – за характером основних дидактичних завдань.
- урок засвоєння нових знань і розвиток на їх основі вмінь і навичок;
- урок узагальнення і систематизації знань;
- урок контроль знань, умінь і навичок.
|