Рівень внутрішньої форми твору
Суб'єктна організація розповіді (її розгляд включає наступне): Оповідання може бути особиста: від імені ліричного героя (сповідь), від імені героя-оповідача, і безособове (від імені оповідача).
1) Художній образ людини - розглядаються типові явища життя, що знайшли відображення в цьому образі; індивідуальні риси, властиві персонажеві; розкривається своєрідність створеного образу людини:
• Зовнішні риси - обличчя, фігура, костюм;
• Характер персонажа - він розкривається у вчинках, у ставленні до інших людей, проявляється у портреті, в описах почуттів героя, в його мові. Зображення умов, в яких живе і діє персонаж;
• Зображення природи, що допомагає краще зрозуміти думки і почуття персонажа;
• Зображення соціального середовища, суспільства, в якому живе і діє персонаж;
• Наявність або відсутність прототипу.
2) 0сновние прийоми створення образу-персонажа:
• Характеристика героя через його дії і вчинки (у системі сюжету);
• Портрет, портретна характеристика героя (часто висловлює авторське ставлення до персонажа);
• Пряма авторська характеристика;
• Психологічний аналіз - докладний, в деталях відтворення почуттів, думок, спонукань-внутрішнього світу персонажа; тут особливе значення має зображення «діалектики душі», тобто руху внутрішнього життя героя;
• Характеристика героя іншими дійовими особами;
• Художня деталь - опис предметів і явищ навколишнього персонажа дійсності (деталі, в яких відображається широке узагальнення, можуть виступати як деталі-символи);
3) Види образів-персонажів:
ліричні - в тому випадку, якщо письменник зображає тільки почуття і думки героя, не згадуючи про події його життя, вчинках героя (зустрічається, переважно, в поезії);
драматичні - в тому випадку, якщо виникає враження, що герої діють «самі», «без допомоги автора», тобто автор використовує для характеристики персонажів прийом саморозкриття, самохарактеристики (зустрічаються, переважно, у драматичних творах);
епічні - автор-оповідач або розповідач послідовно описує героїв, їх вчинки, характери, зовнішність, обстановку, в якій вони живуть, відносини з оточуючими (зустрічаються в романах-епопеях, повістях, оповіданнях, новелах, нарисах).
4) Система образів-персонажів;
Окремі образи можуть бути об'єднані в групи (угруповання образів) - їх взаємодія допомагає повніше представити і розкрити кожна дійова особа, а через них - тематику та ідейний зміст твору.
Всі ці групи об'єднуються в суспільство, зображене у творі (багатопланове або однопланові з соціальної, етнічної тощо точки зору).
Художній простір і художній час (хронотоп): простір і час, зображене автором.
Художній простір може бути умовним і конкретним; стислим і об'ємним;
Художній час може бути співвіднесені з історичним чи ні, переривчастим і безперервним, у хронології подій (час епічне) або хронології внутрішніх душевних процесів персонажів (час ліричний), тривалим або миттєвим, кінцевим або нескінченним, замкнутим (тобто тільки в межах сюжету , поза історичним часом) і відкритим (на тлі певної історичної епохи). |