Аналіз поетичного твору
План аналізу, - вірші
1. Елементи коментаря до вірша:
- Час (місце) написання, історія створення;
- Жанрове своєрідність;
- Місце даного вірші у творчості поета чи в ряду віршів на подібну тему (з подібним мотивом, сюжетом, структурою і т.п.);
- Пояснення незрозумілих місць, складних метафор та інші розшифровки.
2. Почуття, виражені ліричним героєм вірша; почуття, які викликає вірш у читача.
3. Рух авторської думки, почуття від початку до кінця вірша.
4. Взаємозумовленість змісту вірша і його художньої форми:
- Композиційні рішення;
- Особливості самовираження ліричного героя і характер розповіді;
- Звуковий ряд вірші, використання звукозапису, асонансу, алітерації;
- Ритм, строфіка, графіка, їх смислова роль;
- Мотивованість і точність використання виразних засобів.
4. Асоціації, що викликаються даними віршем (літературні, життєві, музичні, живописні - будь-які).
5. Типовість і своєрідність даного вірші у творчості поета, глибинний моральний чи філософський сенс твору, що відкрився в результаті аналізу, ступінь «вічності» піднятих проблем або їх інтерпретації. Загадки і таємниці вірші.
6. Додаткові (вільні) роздуми.
Аналіз поетичного твору
(Схема)
Приступаючи до аналізу поетичного твору, необхідно визначити безпосередній зміст ліричного твору - переживання, почуття;
Визначити «приналежність» почуттів і думок, виражених в ліричному творі: ліричний герой (образ, в якому виражені ці почуття);
- Визначити предмет опису та його зв'язок з поетичною ідеєю (пряма - непряма);
- Визначити організацію (композицію) ліричного твору;
- Визначити своєрідність використання образотворчих засобів автором (активне - скупе); визначити лексичний малюнок (просторіччя-книжково-літературна лексика ...);
- Визначити ритміку (однорідна - неоднорідна; ритмічний рух);
- Визначити звуковий малюнок;
- Визначити інтонацію (відношення мовця до предмету мови і співрозмовника.
Поетична лексика
Необхідно з'ясувати активність використання окремих груп слів загальновживаної лексики - синонімів, антонімів, архаїзмів, неологізмів;
- З'ясувати міру близькості поетичної мови з розмовною;
- Визначити своєрідність і активність використання тропів
Епітет - художнє визначення;
Порівняння- зіставлення двох предметів або явищ з метою пояснити один з них за допомогою іншого;
Алегорія(іносказання) - зображення абстрактного поняття чи явища через конкретні предмети і образи;
Іронія- прихована насмішка;
Гіпербола - художнє перебільшення, що використовується, щоб посилити враження;
Літота - художнє применшення;
Уособлення - зображення неживих предметів, при якому вони наділяються властивостями живих істот - даром мови, здатністю мислити і відчувати;
Метафора- приховане порівняння, побудоване на подібності або контрасті явищ, в якому слово «як», «начебто», «немов» відсутні, але маються на увазі.
Поетичний синтаксис
(Синтаксичні прийоми або фігури поетичного мовлення)
- Риторичні запитання, звертання, вигуки - вони посилюють увагу читача, не вимагаючи від нього відповіді;
- Повтори - кількаразове повторення одних і тих же слів або виразів;
- Антитези - протиставлення;
Поетична фонетика
Використання звукоподражень, звукозапису - звукових повторів, що створюють своєрідний звуковий «малюнок» мови.)
- Алітерація - повторення приголосних звуків;
- Асонанс - повторення голосних звуків;
- Анафора - єдиноначальності;
Композиція ліричного твору
Необхідно:
- Визначити провідне переживання, почуття, настрій, що відбилося в поетичному творі;
- З'ясувати стрункість композиційної побудови, його підпорядкованість висловом певної думки;
- Визначити ліричну ситуацію, представлену у вірші (конфлікт героя з собою, внутрішня несвобода героя і т.д.)
- Визначити життєву ситуацію, яка, імовірно, могла викликати це переживання;
- Виділити основні частини поетичного твору: показати їх зв'язок (визначити емоційний «малюнок»).
|