Понеділок
06.05.2024
13:34
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Скарбничка вчителя-філолога Яненко Світлани Миколаївни
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Теорія літератури [13]
Види розборів [24]
Пам'ятки [7]

Теги

Афоризми

Мудрі вислови

Методичний портал

«Методичний портал»



Виховна робота

«Методичний портал»


Форма входу

Головна » Статті » Скарбничка пам'яток » Пам'ятки

Як працювати з текстами

Як працювати над стислим переказом тексту-розповіді з елементами  опису місцевості   в художньому стилі

1. Прочитати або прослухати текст.

2. Визначити тему й основну думку висловлювання.

3. Вдуматися в тему.

4. Виділити з тексту основну інформацію. .

5. Продумати композицію переказу, типи мовлення

6. Зробити тематичні виписки.

7. Самостійно скласти план.

8. Виписати художні засоби, що допомагають авторові описати місцевість.

9. Дібрати слова та речення для зв’язку частин тексту.

 

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1.Вдало доберіть фактичний матеріал (виділіть об’єкти, що складають основу опису місцевості) і підготуйте план майбутнього твору.

2.Доберіть оригінальний заголовок, що яскраво виражав би основну думку висловлювання.

3.Дотримуйтесь вимог художнього стилю (доречно використовуйте художні засоби – епітети, порівняння, метафори – задля увиразнення мовлення).

4.Використовуйте слова і словосполучення на позначення місця розташування об’єктів опису місцевості, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі.

5.Передайте власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування, обурення).

Як готуватися до стислого переказу тексту

1.Прочитати або прослухати текст.

2.Визначити  стиль і тип мовлення, жанр твору.

3.Подумки виділити найважливішу інформацію, відкинути другорядне.

4.Скласти план.

5.Викладати матеріал послідовно.

6.Не скорочувати текст надмірно.

7.Намагатися передати причиново-наслідкові зв′язки та відтворити засоби образності тексту.

 

Як працювати над текстом, що пропонується для критичного аудіювання

1.Прослухати текст.

2.Визначити стиль і тип мовлення.

3.Поміркувати над темою та основною думкою.

4.З′ясувати значення незнайомих слів.

5.Скласти план.

6.Оцінити позицію автора щодо описаних подій, явищ.

7.Висловити власні міркування на подану тему, дотримуючись стилю та послідовності викладу думок.

 

Як працювати над текстом із метою навчального читання мовчки

1.Читаючи мовчки текст, заглиблюватися у його зміст, намагатися зрозуміти взаємозв′язок описаних явищ, фактів, подій.

2.Максимально повно охоплювати нову інформацію, визначаючи основну і другорядну.

3.З′ясувати особливості композиції.

4.Запам′ятати причиново-наслідкові зв′язки між явищами.

5.Ставитися до прочитаного творчо і критично.

 

Як працювати над твором-описом місцевості в художньому стилі

1.Вдало дібрати фактичний матеріал(виділити об′єкти, що складають основу твору) і підготувати план.

2.Дібрати оригінальний заголовок, що яскраво виражав би основну думку.

3.Дотримуватися вимог художнього стилю(доречно використовувати художні засоби – епітети, порівняння, метафори – задля увиразнення мовлення).

4.Використовувати слова і словосполучення на позначення місця розташування об′єктів опису, як-от: прямо перед нами, неподалік, поруч, у центрі, у далині, трохи далі.

5.Передати власне ставлення до місцевості, що описується (захоплення, замилування, здивування, обурення).

 

 

Як описувати пам′ятку культури та архітектури

1.З′ясувати, хто автор.

2. Точно назвати місце, де встановлено скульптуру.

3.Визначити вид споруди – стела, статуя, обеліск.

4.Зазначити, з якого матеріалу її виготовлено, які її розміри.

5.Проаналізувати, чи зумів автор відтворити у скульптурі духовний світ зображуваного.

6. Описати постамент, на якому встановлено скульптуру.

7. Розказати, яке враження справляє пам′ятник; як сприймається в архітектурному ансамблі міста(села).

 

Як працювати над текстом з метою вибіркового переказу

1.Прочитати уважно текст.

2.З′ясувати значення незнайомих слів за словником.

3.Поділити текст на частини; обрати одну з частин, яка відповідає темі переказу; скласти до неї план.

4.Написати вибірковий переказ, зберігаючи стиль тексту.

 

Як готувати докладний переказ із творчим завданням

1.Прочитати або прослухати текст.

2.Визначити стиль, тип, жанр, тему та основну думку.

3.З′ясувати значення незнайомих слів.

4.Висловити усно власну думку про текст з погляду його змісту, форми, задуму і мовного оформлення.

5.Визначити тезу творчого завдання і дібрати художні засоби, які її б розкривали.

6.Поміркувати над змістом і послідовністю висловлювання.

7.Підготувати складний план усього тексту, включаючи власне творче доповнення.

8.Написати переказ, підпорядковуючи темі та основній думці, дотримуючись композиції, мовних і стильових особливостей, а також авторського задуму.

 

Як конспектувати прочитане

1.Уважно прочитати(прослухати) текст.

2.Визначити тему й основну думку.

3.Виділити мікротеми(абзаци).

4.Скласти план ( простий або складний).

5.План розгорнути у тези.

6.Розшифровуючи тези, стисло переказати і записати текст.

7.Дотримуватися правильного оформлення.

8.Перевірити правильність написання.

 

 

Як складати протокол

1.Обрати голову зборів, який володіє організаторськими здібностями і правильним усним мовленням.

2.Обрати секретаря, який має бути грамотною людиною та вміє конспектувати усні висловлювання.

3.Хід зборів(засідань) протоколювати на чернетці.

4.По завершенні засідання оформити текст протоколу, чітко дотримуючись структури документа.

5.Готовий текст засвідчити підписами голови і секретаря зборів

( засідань).

Як працювати над твором-роздумом на морально-етичну тему в публіцистичному стилі

1.Продумати послідовність викладу думок, скласти план.

2.У вступі сформулювати тезу, яку треба довести в основній частині.

3.Обґрунтовуючи твердження, використовувати переконливі аргументи й докази, наводити приклади.

4.Висловити власне ставлення до порушеної в творі проблеми.

5.Свої міркування ілюструвати крилатими висловами, прислів′ями та приказками морально-етичної тематики.

6.Використовувати слова і сполучення слів, що пов′язують тезу й аргументи, аргументи й висновок: тому що, оскільки, тому, відтак, таким чином, отже.

7.Завершити висновком у вигляді побажання, заклику, звернення чи поради.

8.Дотримуватися вимог публіцистичного стилю(доречно вживати питальні  й окличні речення, вставні конструкції, звертання, багатозначні й експресивно-емоційні слова.

Як готуватися до вибіркового переказу тексту наукового стилю

(на основі кількох джерел)

  1. Прочитати тексти.
  2. Визначити основну думку.                                                                  

3. Вибрати необхідний матеріал для розкриття теми.

4. Визначити основну думку переказу(вона може збігатися чи ні з основною думкою тексту).

5. Продумати композицію, визначити типи мовлення.

6. Виписати слова-терміни.

7. Скласти складний план.

8. Продумати слова та речення для зв’язку частин переказу.

9. Написати переказ.

 

Як готуватися до вибіркового переказу текстів художнього стилю

(на основі кількох джерел)

  1. Прочитати тексти.
  2. Визначити стиль, тип і жанр мовлення кожного тексту.
  3. Скласти складний план відповідно до теми і змісту висловлювання.
  4. Виділити найважливішу інформацію в текстах, необхідну для переказу.
  5. Подумки відкинути другорядне.
  6. Викладати матеріал послідовно.
  7. Не скорочувати текст надмірно.
  1. Слід пам’ятати про причиново-наслідкові зв’язки та зображувально-виражальні особливості висловлювання.

 

 

Як вести діалог (офіційну й неофіційну розмову) і дотримуватися вимог спілкування

 

  1. Дотримуватися теми й мети спілкування.
  2. Під час спілкування не перебивати співрозмовника.
  3. Будувати репліки так, щоб заохотити співрозмовника висловити власну думку.
  4. Говорити конкретно, щоб не викликати двозначності у тлумаченні власних висловлювань (якщо це офіційна розмова).
  5. Слухати зацікавлено й доброзичливо.
  6. Дбати про те, щоб своїми висловлюваннями не образити співрозмовника.
  7. Не вживати просторічної й емоційно забарвленої лексики (під час офіційної розмови).
  1. Дотримуватися етикетних норм і правил поведінки.

 

Категорія: Пам'ятки | Додав: філолог (08.12.2014)
Переглядів: 1252 | Рейтинг: 3.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук по сайту

Цінуймо свій час

Календар

Календар подій
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Цей день в історії

Погода
Погода у Кременчуці на тиждень

Друзі сайту
Рідна країна - світоглядний портал

Відвідувачі
Гість ,

Статистика

Життя сайту