Передмова
У збірнику розкриваються широкі можливості використання різноманітних форм і методів активізації знань учнів при проведенні диктантів, які сприятимуть ефективнішому засвоєнню вивченого,виробленню стійких умінь і навичок застосування їх на практиці, розвитку свідомого ставлення до праці, самостійності творчого мислення.
До збірника включено навчальні і контрольні диктанти. Мета навчальних диктантів – узагальнити і систематизувати все вивчене з тієї чи іншої теми і підготувати учнів до контрольних диктантів.
У збірнику вміщено різні за тематикою тексти, які дібрані таким чином, що дають можливість закріпити новий матеріал і повторити раніше вивчений.
Серед навчальних диктантів пропонуються вибіркові, попереджувальні, пояснювальні, словникові, розподільні, творчі, вільні, вибірково – розподільні, диктанти – завдання, диктанти – переклади, диктанти « Перевіряю себе», взаємоперевірні диктанти.
Словниковий диктант дає можливість потренуватись у правописі слів на окремі орфограми.
Попереджувальний диктант характеризується з’ясуванням відповідних орфограм та пунктограм перед заміною тексту.
Пояснювальний диктант проводиться під час вивчення та закріплення навчального матеріалу і відрізняється від попереджувального тим, що пояснення правопису орфограм та пунктограм здійснюється після запису речення.
Коментований диктант використовується під час закріплення матеріалу, коли учні пишуть під диктовку вчителя, а один із учнів голосно пояснює складні випадки орфограм та пунктограм.
Творчий диктант і його різновид диктант - завдання має дві теми: удосконалення навичок правопису і розвитку мовлення учнів шляхом заміни одних граматичних норм іншими, пояснення форм і конструкцій, ужитих автором.
Вибірковий диктант полягає у вибірковому записуванні слів та речень без змін або зі змінами.
Вибірково – розподільчий диктант вимагає від учнів одночасно вибирати і розподіляти за групами вибрані слова, словосполучення, речення.
Диктант «Перевіряю себе», як і взаємоперевірний диктант, вимагає перевірки роботи у першому випадку – самим учнем, у другому - товаришем.
Диктант – переклад дає можливість вільно оволодіти рідною і російською мовами.
Вільний диктант вимагає від учня уміння виділити в тексті головне і записати своїми словами.
Для контрольних диктантів пропонуються тексти, в яких вивчені орфографічні та пунктуаційні правила представлені двома – трьома прикладами. Якщо диктант супроводжується завданням, обсяг його можна скоротити на 10 – 20 слів.
Матеріали збірника можна використовувати як в роботі на уроці, так і в індивідуальній роботі з учнями.
Автор.
|