1. Спишіть речення. Замість крапок доберіть відповідні вставні слова. Простежте, чи впливають вставні слова на зміст речень.
1) ..., екскурсію довелося відкласти (почуття). 2) Парашутистові необхідно мати, ..., міцне здоров’я, ..., сміливість і витриманість (послідовний виклад думок). 3) Друзі, ..., зраділи і відразу обмінялися книжками (впевненість). 4) Павлик, ..., захворів, бо не прийшов на заняття гуртка (невпевненість, припущення). 5) Весна, ..., днем красна (джерело пові- домлення). 6) ..., вночі буде гроза (припущення).
2. Спишіть, підкресліть вставні речення. Поясніть їхні значення. Зверніть увагу на розділові знаки при вставних реченнях.
1) От одчинились ворота. Полковник Шрам із сином (той молодий козак був його син), схилившись, і в’їхали (П. Куліш). 2) Митько Чубатий — так звали вантажника, що стояв поруч,— глянув на неї (Петро Панч). 3) І золотої, й дорогої мені, щоб знали ви, не жаль моєї долі молодої. 4) Там батько, плачучи з дітьми (а ми малі були і голі), не витерпів лихої долі, умер на панщині!.. (З тв. Т. Шевченка)